09.08.2010

Yakushima 3

I dag var planen å dra til ei strand og slappe av der. Det finnes tre fine strender på øya, to på motsatt side av øya fra der jeg bor, og en et par mil lenger øst på sørsida. I går kjøpte jeg et busskort som gir to dagers fri reise med alle busser fra selskapet JR (buss-delen av det nasjonale jernbaneselskapet), og valgte derfor å dra til strendene som krevde mest mulig busskjøring. På den måten fikk jeg både mye for pengene og en veldig fin sightseeing-tur. Busskortet er for øvrig noe man absolutt bør kjøpe på Yakushima. Det koster 3000 yen (drøyt 210 Nok), og er mer enn spart inn på en tur fra nord til sør og tilbake.

Framme på stranda var det ikke akkurat strandvær. Temperaturen var på plass, men det blåste og duskregnet. I påvente av bedre vær gikk jeg en liten runde for å ta litt bilder, og hilste på en hel haug med gamle mennesker som jobbet i grønnsakshagene sine. At distriktene eldes og dør ut ser ikke ut til å være noe særnorsk problem. Selv om jeg tidvis synes det kan være vanskelig å anslå alderen på japanere er det ingen tvil om at det er svært mange gamle mennesker her. Etter en snau times tur hadde regnet gitt seg, og jeg la kursen mot stranda. Selv om vinden riktig nok hadde løyet noe, hadde bølgene på ingen måte roet seg, så planene om bading ble fort lagt på is. 2-3 meter høye bølger som bryter så å si i strandkanten blir i voldsomste laget for meg, det er vaskemaskin, ikke bading. Ruslet en tur på stranda, som på alle måter var veldig fin, og traff på en irsk-japaner som fikk oppdatert meg på at det var en typhoon som lå og lurte et sted mellom Japan og Kina som foret oss med regn, vind og store bølger, og at det først var ventet å roe seg om et par dager.

Mens jeg var ute og gikk var det en japaner som hoiet og vinket til meg. Som vanlig skjønte jeg fint lite av hva han ropte, men det var åpenbart at det var noe han ville vise meg. Framme hos ham fant jeg ut at han (og en svært ivrig hund) sto og så på en skilpaddeunge som etter beste evne forsøkte å karre seg ned til havet. Jeg visste at stranda var kjent for at havskilpadder la egg der, men hadde ingen anelse om når klekkingen var, og trodde uansett at det skjedde midt på natta, så det kom som en stor overraskelse. Det lille dyret sto virkelig på for å kave seg de snaue femti meterne ned til vannkanten, og fikk noen skikkelige rundturer i bølgene og opp igjen på land før den til slutt ble borte.

Etter å ha sett et par skilpaddeunger til kjempe seg ned til havet, inkludert en som gikk seg fullstendig vill mellom noen store steiner. For sistnevnte endte jeg ganske ufrivillig opp som skilpaddeekspert på spørsmålet om hvorvidt det var OK å hjelpe den eller ikke. Egentlig hadde jeg ikke peiling på slikt, men magefølelsen tilsa at de ikke skulle hjelpes. Etter å ha sett på hvordan den i over en halvtime kjempet seg rundt blant steiner og dype fotspor uten egentlig å komme av flekken, var det imidlertid vnskelig å holde seg kald og hard. Japanerne som også så på (hvorav ingen egentlig kunne engelsk) var åpenbart like i tvil som meg, men mente tydeligvis dette var noe jeg måtte vite, og henvendte seg derfor hele tiden til meg. Løsningen ble til slutt at vi fikk en liten gutt til å hjelpe den. Skilpaddeungen kom seg ned til vannet, og hvis den egentlig heller skulle dø enn å få hjelp kunne vi alltids skylde på «the stupid little boy».

Tilbake på ungdomsherberget var det mer prat om typhoonen. Det var årets første ordentlige, en snau måned før de egentlig skulle begynne, og ventet å passere det sørlige Japan i løpet av kommende natt og neste dag. Til typhoon å være var den visstnok foreløpig relativt mild og snill, men masse regn og vind på 30 m/s måtte regnes med. Tipset var derfor å skrinlegge alle planer for den kommende dagen, og håpe det gikk over fort. Det første passer meg svært bra, jeg har absolutt ingen planer for i morgen uansett. Det andre håper jeg virkelig også slår til. I overimorgen skal jeg med ferge tilbake til fastlandet, og da håper jeg for det første at ferja går, og for det andre at sjøen er relativt rolig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar