05.08.2010

Kagoshima

Etter en relativt lang, men likevel kjapp (ca 95 mil på fire timer, inkludert to togbytter) kom jeg fram til Kagoshima, som er byen flesteparten av ferjene til øyene sør for Japan går fra. Kagoshima er en halvstor (600 000 innbyggere), egentlig ikke spesielt spennende by, men jeg måtte innom, og for å være sikker på å komme på rett ferje la jeg inn en dags ekstra margin. 

Det jeg etter hvert har funnet ut er svært spesielt med Kagoshima er at den ligger svært nær en av japans mest aktive vulkaner. Minami-dake, som har hatt så å si sammenhengende utbrudd siden 1955, ligger ikke mer enn 5 kilometer fra sentrum, og sørger for en konstant askesky som litt avhengig av vindretningen kommer inn over sentrum. Kagoshima er derfor den klart skitneste byen jeg har vært innom i Japan, og fort også den skitneste byen jeg noen gang har vært i. På dager med "feil" vindretning, som det var den dagen jeg ankom, ser man tydelig asken som blåser gjennom gatene, og alt som ikke vaskes eller kostes mer eller mindre hele tiden blir skittent. De fastboende står på og vasker og koster, så det meste av butikker og gater ser OK ut, men parker, parkerte biler m.m. er alt dekket av et millimetertykt lag sort støv. Noen konsekvenser av dette er at veldig mange gater er overbygd (eneste mulighet for å ha åpne dører eller varer stående ute), størstedelen av bilene er grå (i motsetning til hvit som tydeligvis er motefargen på biler i resten av Japan), og at de aller fleste går med både paraply og briller eller solbriller, selv om det hverken regner eller er sol. I en turistbrosjyre blir det slått fast at "Kagoshima is a proof that man and volcano can co-exist peacefully" (usikker på om det er en omskrivning av Bush "man and fish", eller omvendt), men jeg er til nå ikke helt overbevist. Det virker unektelig litt upraktisk at alt blir skittent når det regner og at sorte støvskyer blåser rundt i gatene når det ikke regner.

Hotellet i Kagoshima er nok et typisk business-hotell, men dette er ikke med i noen større kjede. Det tydeligste tegnet på dette, og noe som har gått igjen på alle ikke-kjede overnattingsstedene jeg har bodd på i Japan er at det er veldig mange merkelig oversatte skilt (dette går for så vidt igjen mange andre steder også). Favorittskiltet mitt fra sist tur var "When you find the unidentified object, please report to ski staff" i alpinanlegget i Niseko. Tror nok det var mange turister som var spent på hva det uidentifiserte objektet egentlig var. På hotellet her har jeg kommet over noe som ligger an til å bli en ny favoritt; "You have better use this sponge to feel good when rubbing your back", på en slags klut på badet (den hardeste konkurrenten til nå på denne turen er ei t-skjorte i Osaka med skriften "I use codnom" (sic!)). Har ikke prøvd den ennå, men virker ikke som jeg har noe særlig valg. Hotellet kan ellers skilte med det minste badet jeg noen gang har sett, neppe over 2 kvadrat, fortsatt med både toalett, vask og badekar, og med den mest imøtekommende og service-mindede betjeningen jeg har vært borti. Det er alltid to i resepsjonen, og straks jeg kommer inn døra kommer den ene pilende til med nøkkelen og bukker, mens den andre løper bort til heisen, trykker den ned, trykker på etasjen jeg skal til, og bukker til heisdøra har lukket seg. De er også veldig pratsomme, men kan bare japansk, så det er begrensa hvor mye jeg får med meg av det. Prøver å nikke og smile og si "hai" (ja) og "arigato" (takk, unnskyld m.m.) så mye jeg kan, og virker som om det har fungert bra til nå. 

Etter at jeg gikk på en liten smell en lunch i Osaka (endte opp med usalta poppcorn med speilegg og kaviar, nam) har jeg holdt meg til ting jeg har visst hva har vært et par dager. I går fant jeg imidlertid ut at tida var klar for noe skikkelig japansk igjen, og kjørte på med sushi-biter fra en meny jeg ikke forstod noen verdens ting av. I likhet med de gangene tidligere jeg har spist sushi i Japan ble det også denne gangen tidvis litt mye av det gode, fikk bl.a. en hel liten blekksprut og noe gjennomsiktige greier jeg ikke aner hva var, men som var seigt og smakte salt. Jeg fikk ned det meste, blekkspruten og ei småsild(?) med skinn og bein fikk ligge igjen, men det måtte en god del øl til for å få alt sammen ned. Den store fordelen med mat i Japan er imidlertid at selv om ting tidvis kan være veldig rart, så vet de hva de driver med og alt er ferskt og hygienisk og bra. Jeg har ennå ikke vært i nærheten av å være så mye som småuggen etter å ha spist noe i Japan, og det uten at jeg har brydd meg med regler for hva en skal spise og bare ting en kan skrelle og ikke isbiter og ikke salat og ikke ting på gata osv. Er nok det med japanere som svært kresne forbrukere som går igjen her også.

I dag har jeg endelig fått kjørt lokaltog. Turen gikk til et lite sted som heter Ibusuki en time sør for Kagoshima. Ibusuki er kjent for å være det eneste stedet i verden som tilbyr naturlige damp-sandbad, men jeg syntes det var varmt nok som det var så jeg sto gladelig over. Fikk meg en veldig fin tur langs kysten isteden, rundt en død vulkan som nå var blitt ekstremt overgrodd med alle mulige slags planter (inkludert banan-palmer) og fungerte som hjemsted for masse ørn (eller en annen slags stor rovfugl). Underveis ble jeg også utsatt for noe av den mest voldsomme regnskuren jeg har vært borti. Fra ingenting var det på to minutter mørkegrått og striregn og kjempemye vind. Jeg hadde med meg regnjakke, men ble så våt før jeg rakk å ta den på at jeg ikke tok meg bryet med det, og det var uansett så varmt at det ikke spilte noen rolle. En halvtime seinere var det over, og to flotte regnbuer dukket opp på himmelen. En liten time seinere var jeg like tørr igjen. Fikk også tatt et mer tilsiktet bad i sjøen, det første i år, men det var ikke på noen måte så forfriskende som jeg hadde håpet på. Vet ikke hvor varmt det egentlig var, men det føltes ikke som om det var noen stor forskjell mellom å være i vannet og å være på land.

I morgen går forhåpentligvis turen ut til Yakushima. Sleit litt sist jeg reiste med ferje i Japan, tok minst en halvtime med blaing i lommeparlør og guidebok før jeg fikk kjøpt billett (og fant ut at det vi missforstod hverandre på var om jeg ville betale kontant eller med kort), men tror ferja her er langt mer brukt av turister, så det bør gå greit. Gleder meg skikkelig til Yakushima, har sett en del bilder derfra og det ser helt fantastisk ut. Har også et lite håp om at det å komme seg et lite stykke ut i Stillehavet skal gi kjølig og god vind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar