11.08.2010

Typhoon

Typhoonen var meldt å komme inn over Yakushima i løpet av natta, for så å forsvinne litt utpå ettermiddagen. Det var derfor med en viss skuffelse jeg våknet opp til relativt bra vær. Spiste frokost, salat av tang og bacon, ris, flyvefisk, gjæra brune bønner (noe forferdelige greier) og lit ymse annet. Fortsatt ingen typhoon. Lokalbussene gikk som normalt, og jeg tok turen til stranda jeg ikke hadde vært på dagen før i håp om at badeforholdene skulle være bedre der. Vel ute ved kysten var det åpenbart at noe var i gjerdet, bølgene var betydelig større enn dagen før (begynner nok nå å snakke fire meter) og selv om denne stranda lå innenfor en molo som tok av for det værste var bading utelukket. Vannet så ikke veldig fristende ut heller, med et godt belte drivved, tang, flasker og pimpstein som måtte forseres på vei ut fra stranda. Gikk derfor en tur litt utover langs kysten for å se på bølgene. Ble også sittende å se på en svært iherdig, men etter hvert lettere oppgitt taxisjåfør som tydeligvis ikke fant kundene sine, og derfor dro ut på tur til fots for å finne dem. Tror han gikk minst en kilometer hver vei mens han ropte "Taxi" og en del ting på japansk før han til slutt ga opp og kjørte sin vei.

Rundt lunchtid begynte det å skje ting. Som ofte ved større væromslag ble det først så å si vindstille. Vinden snudde så cirka 90 grader, og så var det hele i gang. Denne gangen var jeg godt forberedt og rakk faktisk å få på meg regntøy før jeg var klissvåt, men jeg kunne nesten like gjerne spart meg det bryet. Varmen var den samme, så svett og klam hadde jeg blitt uansett, og jeg var heller ikke i nærheten av å klare å stenge regnet ute. Om det best kan sammenlignes med å vaskes i vaskemaskin eller dusje i vindtunell vet jeg ikke, men tror nok det ligger et sted der. Så lenge jeg ikke gikk direkte opp mot vinden var det imidlertid ikke ubehagelig, snarere ganske gøy. Det var likevel ganske klart at utendørs ikke var noe værende sted, så jeg kom meg ganske snart på første buss (som faktisk fortsatt gikk) tilbake til ungdomsherberget.

Hovedkonklusjonen etter min første typhoon må bli at typhooner har et ufortjent dårlig rykte. Det var vått og det blåste mye, men likevel var det mest gøy. Her må det bemerkes at Yakushima tydeligvis er godt vant med typhooner og derfor innrettet etter at det kommer en del av dem i løpet av året. Bortsett fra at alle transportmidler til fastlandet var innstilt og at alle holdt seg innendørs fortsatte derfor alt som normalt, og hadde den kommet midt på natta hadde nok knapt noen lagt merke til den. I ti-tida på kvelden var det hele over, og vi kunne følge en oppsummering av dagens vær på den lokale værmeldinga. Typhoonen hadde kommet litt lenger nord-vest enn ventet, med hovedtyngden på sørlige Sør-Korea, men vi hadde blitt tilgodesett med vindstyrke på 32 m/s vi også. Den var nå ventet å fortsette nord-østover, og hvis det ene av de tre scenariene som ble presentert slår til kan det hende vi sees igjen i Fukuoka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar