29.07.2010

Japan

Et par år etter forrige gang har jeg til slutt fått tid til en ny tur til Japan. Januar 2006 var jeg i Japan for å stå på ski (http://hvitedrommer.no/index.php?nr=7), og landet gav absolutt mersmak.

Japan er en underlig kombinasjon av ganske eksotisk, veldig trygt og så å si alltid veldig, veldig anderledes. Alfabetet er forskjellig, få kan engelsk, maten (kanskje med unntak av plain sushi) er helt ukjent, men likevel er det meste greit forståelig, og det fungerer stort sett vel så bra som alt man er vant med hjemmefra. Den andre store fordelen med Japan er at de har hva jeg tør påstå er verdens best fungerende kollektivtrafikksystem. Det er ikke spesielt billig, hurtigtoga overgår greit NSB på pris, men det går busser, båter eller tog så å si over alt mer eller mindre alltid, ting kommer i tide, er framme i tide, og det er aldri noe problem å komme seg på rett tog eller buss.

Sist fløy jeg til Tokyo, for så å reise vest og nordover etter snø. Tokyo er en by jeg absolutt vil tilbake til, men det er greit å få til i f.eks. en påske, så når jeg hadde nesten tre uker ville jeg bruke disse på noe annet. Jeg fløy derfor til Fukuoka, ganske langt sør i Japan, med plan om å først dra litt nordover, for så å dra ut til en øy sør for "fastlandet". Turen ned tok ca. 22 timer, med lengste strekk på 11 timer fra Frankfurt til Tokyo. Jeg hadde en plan om å omgå jet-lag ved å trekke ut reisedagen, for så å legge meg til normal tid etter lokal tid. Dette gjorde første dag veldig lang, nær 30 timer, men med Jason Bourne-marathon på flyet (alle tre i strekk), og en temperatur som ikke akkurat innbød til å sovne under transit-ventinga i Tokyo, gikk det på sett og vis greit, og det virket til å fungere bra. Sov i hvert fall godt første natta.

Det første som slo meg denne gangen var at det tydeligvis er stor forskjell på tidlig januar og seint juli hva temperatur angår. Når jeg landet i Tokyo var det 39 grader, framme i Fukuoka var det nede i 36, men da var klokka halv elleve om kvelden, og neste morgen i Fukuoka var det 38 grader og styrtregn. Jeg skulle rett videre til Hiroshima, og det var like greit.

De raskeste togene i Japan heter Shinkansen Nozomi Super-Ekspress, og de lever virkelig opp til navnet. Akselerasjonen ut fra stasjonen kjennes, det samme når maksfart er nådd og føreren slipper opp på gassen. Sist jeg var i Japan gjorde jeg unna er 600 kilometer tur på godt under tre timer, denne gangen fikk jeg ikke sjekket distansen, men snittfarta var nok noe av det samme. En time etter at jeg gikk på toget i Fukuoka var jeg framme i Hiroshima.

Oppdateringer følger...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar